Safari i morgon

I dag har jag varit med i forskolan som har ett eget rum i anslutning till skolan. Vi har sjungt, berattat sagor, malat och raknat m.m. Det ar riktigt kul att vara har och se alla skillnader/likheter. En stor skillnad ar att har i Tanzania har aven de minsta barnen riktiga, traditionella lektioner, fem om dagen har de.

Barnen har far inte riktigt lov att vara barn kanns det som, vilket jag forsoker uppmuntra dom till att vara. Nar vi larare egentligen har rast sa brukar jag ga ut och leka med barnen i stallet. Typ cirkellekar, sjunger lite sanger och gar rorelser m.m. Dels for att barnen ska fa leka men ocksa for att lararna kan forsta hur viktigt det ar for barnen att de far och kan leka. Barndomen ska ju vara en av de basta perioderna, den far man inte igen direkt.

I morgon ar det i allafall dags for safari i fyra dagar, ska bli asroligt. Vi ar ett helt gang volontarer som ska ivag. I'm loving it :)

Vattenfall

Har ar lite bilder i fran nar vi var och kollade pa vattenfallet, nar jag dricker bananol och bananvin och nar vi festa. I lordags var vi for ovrigt pa la liga med massa andra svenska volontarer, det var langesen jag hade sa kul faktiskt. Dansa hela natten lang :) Nu ska jag ivag och mota de andra, bye bye!!

Verkligheten

Nu har jag varit pa skolan i tva dagar. Det ar en skola pa ungefar 150 elever och 13 larare. Barnen ar sa underbara, helt fantastiska barn. Sa fort jag gar utanfor lararrummet sa kommer en hel bunt med barn fram for att klappa, krama, peta och leka med mig. Alla slass om att fa halla mig i handen, kanns lite konstigt men harligt att fa sa mycket karlek fran barnen. De ar inte jattevana vid vita manniskor och att folk ar sa snalla mot dem i skolan. Manga av lararna ar valdigt harda mot barnen, har fatt bevittna en del om man sager sa.

Hur som helst, jag trivs valdigt bra pa skolan och det kanns som att jag kan bidra med mycket dar, har lite projektplaner m.m. I gar va vi pa en pub och traffa massa andra volontarer, mycket trevligt! I dag har vi varit och kollat pa ett vattenfall och ikvall ar det tankt att vi ska festa igen, La liga kanske :)

Palatset

Nu ar jag antligen i Moshi!

Har inte tid att skriva sa mycket sa jag fattar mig kort. I gar kom vi till familjen och den ar superbra. Huset ar mycket battre an jag forvantat mig, vi har en riktig toa, dusch och el. Hur fint som helst, staderskor och tradgardarbetare och allt rena lyxen. Det ar jag, Johanna och tva andra supertrevliga volontarer som bor i denna familjen. Tror att jag kommer att trivas jattebra har :) Kanner mig redan som hemma. Ar riktigt glad over att vara har.

I dag ar det helgdag sa i morgon ska jag vara med i skolan och forsoka att komma in i rutinerna for att sedan kunna ha mina egna lektioner o.s.v :) Ska bli enormt roligt, men pirrigt!! Aterkommer snart, hej sa lange.

Alla barnens dag

Hej på er!! Just nu sitter jag och Johanna i Dar es salaam och väntar på att vårt rum ska bli färdigstädat så att vi kan checka in.

Vi har haft åtta fantastiska dagar på Zanzibar med god mat, gött folk, sol och bad, toppenväder m.m. I går var vi i Stone Town och var en sväng på musikfestivalen, besökte "slavmarknadsplatsen", shoppade och gick på matmarknaden vid vattnet. Allt gick superbra tills vi kom tillbaka till hotellet då hotellchefen stoppade oss för att han upptäckt att det blivitt nått fel på hans eller våran biljett. På vår hotellbiljett stod det att vi hade bokat hotellet 13-14 feb på hans stod det 13-14 mars. Efter många om och men så löste det sig, som tur va. Det var hotellbolaget som hade strulat till det.

I går kändes det som om volontärarbetet redan hade börjat för min del. Medans Johanna var inne och chatta med mamma som fixa allt med hotellet hemifrån så var jag utanför hotellet och lekte med några barn. Vi har verkligen redan nu sett två helt olika sidor av Tanzania, den rikare och den fattigare delen. Utanför gick en liten flicka på ett och etthalvt år omkring helt själv, utan föräldrarna. På den vägen/gränden kör mopeder fort och även cycklister och en massa som passerar. Men till slut kom hennes bror och hämtade henne i allafall.

Hur som helst så längtar jag tills i morgon då vi ska till Moshi så att vi kan sätta igång med jobbandet. I dag ska vi nog gymma här på hotellet, njuta av en sista lyxig dusch och äta på nån god restaurang. Hoppas ni har det bra i Sverige :) Puss puss ♥ och tusen pussar till dig ANDREAS

Thailand släng dig i väggen

Vi har haft toppenväder även idag. Det kan vara några moln fram till klockan tio sen försvinner alla, var vette tusan. Nu bor vi på ett ännu finare hotell, rena lyxen! Asa fina rum och poolen/spa-avdelningen är riktigt nice. Hela Nungwiområdet är sååå charmigt och lyxigt på samma gång :)

Jag trivs ju självklart bra här men börjar längta tills vi ska till Moshi/Kilimanjaro för att hjälpa barnen. Jag ska vara på en skola och de vi ska bo hos, mamman i familjen jobbar på den skolan så känns tryggt och bra. Om jag fattat det hela rätt så ska jag, Johanna och två andra volontärer bo i samma familj, trevligt :)

Nu är snart klockan halv åtta här, i Tanzania så nu ska vi strax gå och äta middag på någon av restaurangerna. Hade bra :) Bye bye

Kiwengwa

Morgonjogg på stranden
Morgondopp i havet efter joggingturen
Frukost
Solar och badar i nån timma
Sen ligger vi under parasollet med 50+ solkräm för att inte bränna sönder oss
Lunch i all inclusive restaurangen
Sen deltar vi i någon av aktiviteterna här, t.ex. vattengympa ;)
Ligger nån timma till i solen eller tjötar med de trevliga masaierna
Går och chillar på rummet
Middag och vin/drinkar
Umgås/partajjar
Sover

I´m lovin it :)

I morgon byter vi hotell, vi ska till den norra spetsen Nungwi! Hej så länge

Zanzibar is paradise

Tjao på er där hemma! Här är allt super.

Vi är på ett jättetrevligt hotell på Zanzibar, i Kiwengwa med all inclusive. Stranden är sååå fin ALDRIG sett nått som ens går att jämföra, svårt att välja bilder för stranden ser inte alls lika fin ut på bilderna som i verkligheten. Havet är helt turkost, när jag först såg havet så höll jag på att "tappa hakan". Hade inte alls föreställt mig att det skulle vara riktigt så här vackert.

I lördags var vi i Dar es salaam där vi träffa vi några scandinavier som bor i Tanzania ibland och Finland ibland, haha. De ville gärna visa oss runt och vi börja på en av Dar es salaams finaste restauranger och avslutade på en vipclub med dans och mer alkohol. De gick absolut inte med på att vi skulle betala för nått varken mat eller alkohol. En riktigt rolig kväll som vi inte lär glömma!!

Ska försöka lägga upp fler bilder på fbook nån dag snart. Men är segt! Bye bye ♥

Tanzania

Här har vi det finfint :)

Arlanda

Hej!! Nu är det äntligen den tredje februari. Känns konstigt men väldigt väldigt bra, har ju väntat så länge på detta och nu sitter vi här, på väg mot Afrika! :)

Känns sååå bra att sitta här och titta ut på regniga, snöiga och kalla Stockholm och veta att man snart kommer att slippa detta land i 9 veckor. Jag behöver lite värme och sol :)